شماره 537  سه شنبه   28 آذر  1384 	Dec. 19, 2005
مذاکرات ايران و چين بر سر قرارداد صد ميليارد دلاری انرژی

مقامات چين و جمهوری اسلامی در حال مذاکره بر سر يک قرارداد يکصد ميليارد دلاری صادرات نفت و گاز ايران به پرشتاب ترين اقتصاد دنيا هستند.

هياتی چينی وارد تهران شده و می کوشد توافق اوليه طرفين برای فروش ۲۵۰ ميليون تن گاز طبيعی مايع و نفت خام ايران به چين را نهايی کند. جمهوری اسلامی در اکتبر ۲۰۰۴ يادداشت تفاهمی با شرکت ساينوپک چين، بزرگترين پالايشگر آسيا، برای صادرات نفت و گاز و توسعه ميدان ۳۰۰ هزار بشکه ای "يادآوران" در جنوب غربی ايران امضا کرده بود.
در صورت نهايی شدن اين معامله صد ميليارد دلاری، ايران موفق می شود يکی از بزرگترين قراردادهای سرمايه گذاری خارجی تاريخ خود را ببندد.
پلکان محوطه پاسارگاد تخريب شد
حفاران غيرمجاز به قصد پيدا کردن گنجي که در نسخه اي خطي از آن ياد شده بود، بخشي از پلکان محوطه مقدس پاسارگاد را با پتک تخريب کردند. اين محوطه متعلق به دوره هخامنشي و کورش است.
پاسارگاد مهمترين مجموعه باستاني کشور است که در استان فارس قرار گرفته است. اين مجموعه بي نظير به دستور کورش بزرگ ، نخستين بنيانگذار سلسله هخامنشي تاسيس شده و سال گذشته در فهرست ميراث جهاني به ثبت رسيده است.
چندي پيش ، حفاران غيرمجاز بخشي از پلکان محوطه هخامنشي مقدس را که خارج از عرصه مجموعه باستاني پاسارگاد بوده است ، با پتک تخريب کردند.بابک کيال ، مسوول پايگاه پژوهشي پاسارگاد در اين باره گفت : اين اتفاق 6 ماه پيش رخ داد و شواهد تخريب ، نشان مي دهد حفاران غيرمجاز به قصد پيدا کردن گنجي که احتمالا در يک نسخه خطي از آن ياد شده است ، يک سوم از پلکان محوطه را که خارج از عرصه و حريم حفاظتي پاسارگاد قرار گرفته است ، تخريب کردند.او گفت : پس از مطلع شدن از اين اتفاق ، موضوع به يگان حفاظت از آثار باستاني استان اطلاع داده شد و از رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان فارس نيز خواسته شد موضوع را پيگيري کند، اما تاکنون هيچ گزارشي از روند پيگيري پرونده ارائه نشده است.
اين محوطه مقدس در عرصه و حريم مجموعه پاسارگاد جاي نگرفته و به همين علت حتي از داشتن نگهبان محروم است.
اهميت اين محوطه باستاني کمتر از تخت جمشيد يا مقبره و کاخهاي کورش در پاسارگاد نيست و تخريب اين پلکان مانند از دست رفتن يکي از ستونهاي تخت جمشيد است.
در همين حال ، مهدي صفري ، معاون يگان حفاظت از آثار باستاني استان فارس با اشاره به پيگيري پرونده تخريب پلکان مقدس گفت : به محض مطلع شدن از اين اتفاق به فرماندهي نيروي انتظامي اطلاع داده شد و از آن پس از طريق نيروي انتظامي ، پرونده در دست بررسي قرار گرفت.
او در ادامه به ميراث خبرگفت : از آنجا که چنين اتفاقي در مجموعه پاسارگاد بي سابقه بوده است ، هنوز ردي از حفاران غيرمجازي که چنين تخلف سنگيني را مرتکب شده اند، به دست نيامده است ؛ اما نيروي انتظامي با مظنون بودن به چند نفر همچنان پيگيري خود را ادامه مي دهد.
جزييات كشته شدن محافظ احمدي‌نژاد
روزنامه «جمهوري اسلامي» به نقل از اداره كل روابط عمومي رياست‌جمهوري نوشت: «با توجه به اخبار واصله در تاريخ 24/9/84 در ساعت 30/18 روز پنجشنبه در جاده سراوان به چابهار گروه پيشرو رياست محترم جمهوري با كمين اشرار مواجه مي‌شوند كه در پي درگيري مذكور برادر پاسدار حجت گرمابدري و راننده خودرو كه بومي منطقه بوده است، به شهادت رسيده و با رشادت محافظ ديگر دو نفر از اشرار كشته و يا زخمي شده‌اند. در حال حاضر، حال عمومي برادر مذكور كه مجروح شده، بحمدالله خوب است».
تونل مترو تهران تا 100 سال ديگر ريزش نمي‌كند
معاون عمراني شرکت قطارهاي شهري تهران با رد احتمال ريزش تونلهاي مترو تهران، گفت: سازه هاي زيرزميني مترو براي 100 سال آينده مقاوم هستند.
به گزارش مهر، محمد مجد اردکاني ريزش‌هاي تونل‌ها را صرفا مربوط به زمان احداث آنها دانست و افزود: در حين حفر تونل‌ها با برخورد با شبکه فاضلاب، قنات يا خاک سست امکان ريزش وجود دارد که با انجام عمليات مقاوم‌سازي، به هنگام بهره‌برداري احتمال هيچ‌گونه خطر ريزش وجود ندارد.
وي مقاومت مترو تهران را در برابر زلزله، مناسب ارزيابي کرد و تصريح کرد: سازه‌هاي بتني مترو در مقابل زلزله‌هايي با شدت 8 ريشتر نيز مقاوم هستند.
اردکاني وقوع آب ريزش در تعدادي از ايستگاه‌ها را موردي و به علت فرسودگي لوله‌هاي سازمان آب دانست و اظهار داشت: تيم‌هاي ويژه‌اي تقريبا هر شب کل خطوط و ايستگاه‌هاي مترو را مورد بازرسي و کنترل قرار مي‌دهند.
به گفته معاون عمراني شرکت مترو، تمام قسمت‌هاي مترو مجهز به سيستم لوله کشي آتش‌نشاني است.
چرا ستاره ها چشمک ميزنند؟
جو يا آتمسفر که دور تا دور زمين را فرا گرفته ، از چند لايه برويهم به ضخامت تقريبي هزار کيلومتر ، تشکيل شده است د ساکنين کره زمين ، فضا را از پشت همين جو مشاهده ميکنند د در نتيجه شبها ستارگان را در حال چشمک زدن ميبينند د در صورتيکه فضانوردان که در خارج از آتمسفر ، ستارگان را تماشا کنند نور آنها را ثابت خواهند ديد د
واقعيت اين است که نور ستارگان ثابت است ، ولي چون انسان ستاره ها را از پشت طبقات جو ، تماشا مي نمايد در اين حالت است که ستارگان ، در حال چشمک زدن به نظر مي رسند
بهره‌برداري از نخستين تلويزيون بادي در تهران
نخستين تلويزيون بادي کشور با 32 متر مربع وسعت، در بوستان 22 بهمن منطقه 10 شهرداري تهران افتتاح شد.
به گزارش مهر، مهندس نادر کرمي شهردار منطقه 10، در اين ارتباط گفت: تلويزيون مذکور به منظور ترويج و تبليغ فرهنگ شهرنشيني و پر کردن اوقات فراغت شهروندان راه‌اندازي شد.
وي افزود: اين تلويزيون که 32 متر مربع ابعاد دارد، داراي ويژگي خاصي بوده و در فضاهاي باز و عمومي قابل استفاده است.
به گفته کرمي، هزينه اجرا و بهره‌برداري پروژه 60 ميليون تومان برآورد شده که با مشارکت بخش خصوصي اجرا شده است.
وي اضافه کرد: در مدت زمان 15 دقيقه اين تلويزيون قابل نصب و راه اندازي است و بزودي در تمامي بوستان‌هاي منطقه با ابعاد مختلف راه‌اندازي خواهد شد.
جوانان ايران با آلمان همگروه شد
سوم بهمن با سوئيس ، پنجم بهمن با کره جنوبي و هفتم بهمن با آلمان. اين برنامه 3 ديدار تدارکاتي تيم فوتبال جوانان ايران در تورنمنتي است که 4 تيم فرانسه ، استراليا، ژاپن و قطر هم در آن حضور دارند.