شماره 535  دوشنبه  7 آذر  1384 	 Nov. 28, 2005

رئيس انجمن صنفي بيمارستان خاتم‌الانبياء گفت: تعداد بيكاران كشور حدود چهار ميليون نفر است
باشگاه ملي شترسواري در زاهدان تاسيس مي‌شود

گزارشي از وضعيت مناطق زلزله‌زده قشم:10 كشته و100 زخمي تا كنون بر جاي مانده است
بر اساس آخرين گزارشها از زمين‌لرزه 9/5 ريشتري قشم كه ساعت 13 و ‌53 دقيقه و ‌31 ثانيه روز يكشنبه رخ داد ،10 روستاي كاروان، گورزين، كوشه، توريان،‌ خالدين، تنبان، رمكان، گياهدان، گربدان، ويرانگ در شمال و مركز اين جزيره در حالي بدليل سازه‌هاي غيرمقاوم بين 50 تا 90 درصد تخريب شدند كه تا كنون 10 كشته و 100 مجروح از حادثه نيز بر جاي مانده است.
آصفي و پنج شرط ايران براي ادامه مذاكره با اروپا
مذاكرات بايد: 1ـ در چارچوب آژانس و قوانينش 2ـ بدون مقررات تبعيض‌آميز 3ـ با موضوع مشخص‌ 4ـ با زمان‌بندي معقول 5ـ فرصت ساز باشد
??????? ??????????نخستين رئيس روحانی برای دانشگاه تهران
گزارشها حاکی از برکناری رضا فرجی دانا از رياست دانشگاه تهران و سپردن منصب او به عباسعلی عميد زنجانی، يکی از روحانيون بلندپايه و استاد دانشکده حقوق اين دانشگاه است.
بدين ترتيب رياست نخستين دانشگاه امروزی در ايران برای اولين بار به يک روحانی سپرده می شود که فاقد مدرک دانشگاهی است.
اعتراض دانشجويان به انتصاب رئيس جديد دانشگاه تهران
گروهی از دانشجويان دانشگاه تهران در اعتراض به عزل رئيس اين دانشگاه و انتصاب يک روحانی به جای او، روز يکشنبه 27 نوامبر (6 آذر) تجمع اعتراض آميز برپا کردند.
فاصله ايران با بمب اتم چقدر است؟
كارشناسان با تأكيد بر اين نكته كه ميزان اورانيوم فراوري شده در مجتمع «UCF» اصفهان تأمين‌كننده نياز نيروگاه بوشهر نيست، اظهار كرده‌اند: اين ميزان از اورانيوم فراوري‌شده براي توليد حدود 250 كيلوگرم اورانيوم 93% غني‌شده ـ كه امكان توليد هفت بمب اتم را فراهم مي‌كند، كافي است.
تراز تجاري ايران از سال 2007 منفي مي شود
بيزينس مانيتور در تازه ترين گزارش خود پيش بيني کرد حجم واردات ايران به دليل رشد اقتصادي خوب آن در سالهاي آينده روند رو به رشدي را طي کند و در سال 2010 با بيش از 27 ميليارد دلار افزايش نسبت به امسال ، به 69 ميليارد و 480 ميليون دلار برسد که با توجه به روند نزولي صادرات نفتي و با افزايش صادرات غيرنفتي در سالهاي آينده ، شاهد تراز تجاري منفي خواهيم بود.
۸۰۰ تا يك هزار فرد دوجنسه در كشور
مديركل اداره پيشگيري از آسيب‌‏هاي اجتماعي بهزيستي, اعلام كرد: بهزيستي در سال ۸۵, بودجه ساماندهي دوجنسي‌‏ها را دريافت مي‌‏كند.
سيدهادي معتمدي, مديرك
ل اداره پيشگيري از آسيب‌‏هاي اجتماعي بهزيستي, در گفت و گو با ايلنا, گفت: بحث افراد دوجنسه بايد به صورت جامع در بهزيستي پيگيري شود و تمامي هزينه‌‏هاي ساماندهي آنها تامين شود.
وي افزود: تنها شناسايي اين افراد مطرح نيست, بلكه بايد هزينه‌‏ها و خدمات مورد نياز آنها را هم تامين كنيم.
به گفته معتمدي, اطلاعات جامع در اين زمينه را به سازمان مديريت و برنامه‌‏ريزي فرستاده‌‏ايم تا بتوانيم بودجه ساماندهي آنها را دريافت كنيم.
وي تصريح كرد: يكي از خدمات مورد نياز افراد دوجنسه، ارائه خدمات روان درماني و روانپزشكي است.
معتمدي يادآور شد: پس از انجام خدمات روان درماني در صورتي‌‏كه اين افراد قادر به تغيير جنس باشند, اقدامات اجراي عمل جراحي را فراهم مي‌‏كنيم.
وي، در خصوص غيرمعمول بودن زندگي اين افراد, گفت: با توجه به اينكه اين افراد نمي‌‏توانند به راحتي در جامعه حضور يافته و كار كنند، پس از انجام كارهاي درماني براي آنها اشتغال‌‏زايي مي‌‏كنيم.
وي خاطرنشان كرد: اين افراد بايد حمايت قانوني و اجتماعي داشته باشند و از نظر اقتصادي نيز تامين شوند.
معتمدي در پايان گفت: بر اساس برآوردها در حال حاضر، حدود ۸۰۰ تا يك هزار فرد دوجنسه در كشور زندگي مي‌‏كنند.
VIP تحويل هواپيماي 
در مراسمی که شنبه ۲۶ نوامبر در غياب وزير راه و ترابری برگزار شد، غلامحسين الهام، رييس دفتر آقای احمدی نژاد، اين ايرباس ۳۲۱ ويژه را تحويل گرفت.
قرارداد خريد اين هواپيمای دست دوم که "فقط حدود ۱۵۰۰ ساعت پرواز کرده"، در سال ۲۰۰۳ ميان دولت جمهوری اسلامی و شرکت فرانسوی سوژرما به ارزش ۳۹ ميليون دلار منعقد شد. طرف فرانسوی همچنين پذيرفت در ازای ۲۰ ميليون دلار دکوراسيون تشريفاتی در اين ايرباس تعبيه کند تا فراخور پروازهای بين المللی مقامات جمهوری اسلامی باشد.
اما بعد از دو سال وقفه، شرکت سوژرما به بهانه تحريمهای آمريکا عليه ايران از تحويل هواپيما خودداری کرد. اين اختلاف تا آنجا پيش رفت که مجلس ايران دست به تحقيق و تفحص زد.
در گزارش مجلس آمده بود که قرار است اين هواپيمای مسافربری با "هزينه سنگين" به اتاق خواب، حمام، دستشويی، دکوراسيون مجلل، صندلی های لوکس و کف پوش نفيس مجهز شود.
آقای الهام با اذعان به اين نکته چنين ابراز تعجب کرده است: "من نمی دانم با توجه به تجهيزات بکار رفته و مبلغ صرف شده برای تشريفات، آيا آقای احمدی نژاد از اين هواپيما استفاده خواهد کرد يا نه و اين برای من جای سوال دارد."
رييس جمهور محافظه کار ايران پنج ماه پيش با شعار ساده زيستی و مبارزه با فساد به قدرت رسيد و حتی اعلام کرد که از مهمانان خارجی در کاخهای سعدآباد استقبال نخواهد کرد زيرا آن مجموعه برجا مانده از حکومت محمدرضا پهلوی، شاه سابق ايران، رنگ و بوی اشرافيت می دهد.
اکنون که با پيگيريهای حقوقی جمهوری اسلامی، طرف فرانسوی اين هواپيما را تسليم کرده، به نظر می رسد آقای احمدی نژاد بر سر دو راهی اخلاقی قرار گرفته است.
رييس دفتر وی گفته است: "اين هواپيما جزو ثروت ملی محسوب می شود و بايد از آن استفاده مطلوبی شود."
اما سرپرست هواپيمايی ايران به خبرگزاری مهر اطمينان داده است که آقای احمدی نژاد از ايرباس که سالن کنفرانس دارد، استفاده خواهد کرد وگرنه باید آن را فروخت.
اين دومين بار است که رهبران جمهوری اسلامی برای خريد هواپيمای تشريفاتی با مشکل مواجه می شوند. گفته می شود يک فروند هواپيمای تشريفاتی ديگر که قرار بود از بستگان سلطان برونئی برای شخص آيت الله علی خامنه ای خريداری شود، به دليل کلاهبرداری واسطه های معامله دچار سرنوشتی نامعلوم شده است.
بنا به گزارشها، ايران از طريق يک شرکت وابسته به وزارت دفاع برای خريد اين هواپيمای ۱۲۰ ميليون دلاری اقدام کرده ولی ۴۰ ميليون دلاری که به يک واسطه پرداخت شده بود، ناپديد شده است.
برخی رسانه های ايرانی اين دلال را فردی ايرانی و مدير عامل شرکت "احرار" و برخی وی را بريتانيايی معرفی کرده اند.
اين کشمکش و گران تمام شدن معامله به حدی بوده است که گفته می شود رهبر ايران نيز از ميل بر سوار شدن در اين هواپيما انصراف داده ولی گفته است که اگر مقامات کشور خريد آن را ضروری می دانند، او مخالفتی ندارد.
بسياری از منتقدان جمهوری اسلامی می گويند در شرايطی که ناوگان هواپيمايی کشور زير فشار تحريمهای آمريکا نياز مبرم به هواپيماهای نو دارد، اين "ولخرجی" توجيه ناپذير است، ولی رهبران جمهوری اسلامی پاسخ می دهند برای حفظ شاْن خود به عنوان نمايندگان ايران در سفرهای خارجی به اين تشريفات نياز دارند.
هواپيمای تشريفاتی کنونی دولت از نوع بوئينگ است و گفته می شود اين هواپيمای ۲۹ ساله دو سال ديگر بازنشسته می شود.
آثارتخت جشميد (پارسه) بي‌توجه به پژوهش‌ها با روش‌هاي سنتي مرمت مي‌شوند
نتايج پژوهش‌هاي انجام شده در مورد شيوه‌ي مرمت آثار تاريخي تخت جمشيد (پارسه) به مرحله‌ي اجرا در نمي‌آيد و بر اجراي همان روش‌هاي قديمي مرمت تاكيد مي‌شود.
امين جمشيدپور - كارشناس مرمت آثار تاريخي - اين مطلب را در گفت و گو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) بيان كرد.
وي افزود: بنياد پژوهش پارسه - پاسارگاد از زماني كه تعدادي از پژوهشگران را جمع كرد تا براي حفظ مجموعه‌ي تخت جشميد (پارسه) تلاش كنند، تاكنون نتيجه خوبي كسب نكرده است؛ چراكه روش سنتي مرمت آثار در آن مجموعه هنوز تغيير نكرده و براساس نتايج پژوهش‌ها عمل نشده است.
او با اشاره به محدود بودن امكانات پژوهش كارشناسان، گفت: تخت جشميد (پارسه) يك آزمايشگاه ساده ندارد و محققان نمي‌توانند ثابت كنند كه نتايج پژوهش‌هاي آنها درست است. البته مسوولان با محافظه كاري هم با تخت جمشيد (پارسه) برخورد مي‌كنند،‌ به همين دليل از اجراي روش ايتاليايي‌ها در مرمت دست بر نمي‌دارند؛ تا اگر اشتباهي هم در اين روش بود، تخريب اثر برعهده‌ي گروه محققان آنها نباشد.
جمشيدپور با بيان اين‌كه چند سال پيش، بحث تخريب تخت جشميد (پارسه) در مجلس داغ شد، اظهار داشت: در آن زمان، بودجه‌اي به مرمت تخت جشميد (پارسه) اختصاص داده شد و به دنبال آن هم مسوولان اين مجموعه مي‌بايد كاري مي كردند تا خيال مردم و نمايندگان مجلس راحت شود. در اين شرايط نمي‌توان مرمت را تعطيل كرد و بايد در كنار پژوهش، مرمت‌هاي اصولي نيز انجام داد.
جورج بست بازيکن سابق منچستر يونايتد درگذشت
جورج بست، بازيکن سابق تيم ملی فوتبال ايرلند شمالی و باشگاه منچستر يونايتد انگلستان، روز جمعه 25 نوامبر پس از يک دوره طولانی بيماری در بيمارستانی در لندن به علت نارسايی اعضای بدنش درگذشت.