شماره 538   چهار شنبه   28 دي  1384 Jan. 18, 2006

ايراني‌ها سه برابر ميانگين جهاني دارو مصرف مي‌كنند
ناکامی اولين گام پروژه انتقال پرونده ايران به شورای امنيت
خبرنگار «بازتاب» گزارش داد، پروژه آمريکا و سه کشور اروپايی برای انتقال پرونده ايران به شورای امنيت در اولين گام خود با ناکامی مواجه شد و اروپا برای برگزاری نشست اضطراری شورای حکام از توان لازم برخوردار نشد.
در اين نشست، هر شش كشور، نگراني جدي خود را درباره ازسرگيري غني‌سازي اورانيوم به ميزان كم در ايران ابراز كردند و خواستار تعليق برنامه هسته‌اي ايران شدند.
با اين حال، به رغم طولاني شدن نشست لندن پشت درهاي بسته، سه كشور اروپايي نتوانستند روسيه و چين را با تصميم خود مبني بر تشكيل نشست اضطراري شوراي حكام و ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت، همراه كنند. اين سه كشور، ناگزير درخواست خود را مبني بر تشكيل نشست اضطراري در دوم و سوم فوريه، اعلام كرده‌اند.
در اين حال «جك استراو»، وزير خارجه انگليس اعلام كرد كه هيچ‌گونه تهاجمي براي برقراري تحريم در ارتباط با برنامه بحث‌انگيز هسته‌اي ايران وجود ندارد.
«جك استراو» وزير خارجه انگليس در كنفرانس تروريسم بين‌الملل در انستيتو خدمات سلطنتي انگلستان گفته است: ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت به اين معنا نيست كه تحريم اقتصادي عليه ايران اعمال گردد. او مي‌گويد: مجوز شوراي امنيت مي‌تواند به تنهايي كافي باشد كه ايران تجديدنظري بر روي برنامه هسته‌اي‌اش داشته باشد.
او گفت: موارد زيادي است كه پرونده به شوراي امنيت مي‌رود و هيچ‌كدام از آنها بيانگر اين نيست كه تحريم از آن بيرون بيايد. بلکه اين واقعيت كه ايران انتقال پرونده‌اش به شوراي امنيت را مورد توجه قرار مي‌دهد، موضوع مهمي براي تقويت به بدنه شوراي امنيت است.
استراو همچنين با عقب‌نشينی از مواضع سخت چهار روز قبل خود افزود: ايراني‌ها بايد نشان بدهند كه دنبال سلاح هسته‌اي نيستند و تنها برنامه هسته‌اي صلح‌آميز را پيگيري مي‌كنند. اين براي ايران مهم است كه يك اطمينان بين‌المللي به دنيا در مورد استفاده انحصاري از انرژي صلح‌آميز هسته‌اي بدهد. اما من، نگرانی دارم كه اين موضوع، به مسير گمراه‌كننده‌اي وارد شود.
استقبال سفير ايران در مسكو از غني‌سازي در روسيه
سفير تهران در مسكو، شب گذشته از پيشنهاد «ولاديمير پوتين»، رئيس‌جمهوري روسيه براي غني‌سازي اورانيوم ايران در اين كشور استقبال كرد.
به گزارش فارس، غلامرضا انصاري در گفت‌وگو با خبرگزاري «ايتارتاس» روسيه و در اظهاراتي كه از تلويزيون دولتي روسيه پخش شد، گفت: «اين يك ابتكار خوب براي يافتن راهي به منظور برون رفت از اين وضعيت است. ما فكر مي‌كنيم ايران و روسيه بايد با هم راهي بيابند».
وي اين اظهارات را در پاسخ به گفته‌هاي پوتين بيان كرد كه گفته بود توافق با تهران كه در آن غني‌سازي اورانيوم ايران در خاك روسيه انجام مي‌شود هنوز مطرح است.
پوتين با هشدار در خصوص هرگونه اقدام نسنجيده براي حل مساله اتمي ايران، گفت ايران پيشنهاد روسيه را براي غني‌سازي اورانيوم در خاك روسيه منتفي اعلام نكرده است.
وي روز گذشته پس از ديدار با آنجلا مركل صدراعظم آلمان گفت: «يكي از مشكلات اصلي، بحث غني‌سازي اورانيوم است. ما پيشنهاد خود را ارائه كرده‌ايم و تاكنون نظرات مختلفي را از ايران شنيده‌ايم، يكي از اين نظرات از جانب وزارت امور خارجه اعلام شده است و طرف‌هاي ما اعلام كرده‌اند كه آنها اجراي پيشنهاد ما را منتفي نكرده‌اند».
راهكار يك نماينده مجلس براي حل مسئله زنان خياباني
يك عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس هفتم، ازدواج موقت و تشكيل خانه عفاف را چاره‌‏ساز ساماندهي به بحث زنان خياباني دانست و گفت: اگر بتوانيم محتواي «خانه عفاف» را همانند نام مقدس آن، تقدس ببخشيم، قطعا بخشي از گرفتاري‌‏ها حل مي‌‏شود.
مرتضي فضل‌‏علي در گفت‌وگو با ايلنا، افزود: وجود پديده زنان خياباني واقعا مساله‌‏اي زشت و نامبارك براي جمهوري اسلامي ايران است و قطعا با وجود اين همه حوزه‌‏هاي ديني، سازمان‌‏هاي تبليغاتي و دستگاه‌هاي فرهنگي و ارشادي و ساير دستگاه‌‏هاي ديگر، وجود اين پديده بسيار ناميمون است.
وي افزود: البته زنان خياباني به چند گروه تقسيم مي‌‏شوند، اول عده‌‏اي كه به هر صورت دنبال سودجويي‌‏ها و لاابالي‌‏گري‌‏ها و ناهنجاري‌‏هاي اجتماعي هستند و بخش ديگري كه معمولا نيز رشد اخير پديده زنان خياباني را در كشور موجب شده است، زناني هستند كه به دليل فقر و نداري و بدبختي تن به اين مساله داده‌‏اند.
وي افزود: البته دسته دوم زنان خياباني، علي‌‏القاعده بايد شناسايي شوند و بايد از دسته اول زنان خياباني تفكيك شوند و با معرفي آنها به نهادهايي نظير كميته امداد امام خميني(ره)، بهزيستي و هلال احمر، علت گرايش آنها به تن‌‏فروشي را از بين ببريم.
فضل‌‏علي با اشاره به رشد باندهاي فساد در كشور، گفت: ‏متاسفانه عده‌‏اي از اين زنان خياباني كه معمولا نيز در دسته دوم مي‌‏گنجند، افرادي هستند كه شايد اسير دست يك‌‏سري گردانندگاني باشند كه از زمينه مساعد در جامعه ما چنين سوءاستفاده‌‏هايي مي‌‏كنند.
وي با تاكيد بر جمع آوري زنان خياباني از پايتخت كشور، گفت: رشد محسوس اين پديده در كشور هم براي مردم دردآور و هم سؤال‌برانگيز است.
وي در مورد تشكيل جايگاه‌‏هاي ويژه براي فعاليت زنان همانند رژيم گذشته و يا برخي كشورهاي جهان، گفت:‏ اين چنين تشكيلاتي كه بخواهيم زنان خياباني را شناسنامه‌‏دار كنيم و به آنها رسميت دهيم، با جامعه ديني تناسب ندارد.
وي ازدواج موقت را در شرايط كنوني جامعه چاره‌‏ساز ساماندهي به بحث زنان خياباني دانست وگفت: ازدواج موقت مي‌‏تواند بحث قابل قبولي باشد، منتهي چيزي كه الان در جامعه ما نمي‌‏توان اسم آن را آورد، بحث ازدواج موقت است زيرا در ذهنيت جامعه جا باز نكرده است و متاسفانه در فرهنگ ما جا نيفتاده است.
وي با تاكيد بر لزوم فرهنگسازي در مورد بحث ازدواج موقت در جامعه براي كاهش بسياري از مشكلات درجامعه، گفت: خانه‌‏هاي عفاف كه چندي پيش مطرح شده بود، نامش نام مقدسي است و اگر بتوانيم واقعا محتوايش را هم با همين تقديس دنبال كنيم، قطعا مي‌‏تواند قابل پذيرش باشد و بخشي از گرفتاري‌‏ها را حل كند.
واگذاري ده ساله استقلال به وزارت رفاه
به گزارش ايسنا، به دنبال نشست عصر امروز مهندس علي آبادي - معاون رييس جمهور – و رييس سازمان تربيت بدني با كاظمي‌ - وزير رفاه - و اعضاي هيات رييسه باشگاه ا ستقلال، اين باشگاه به مدت 10 سال به وزارت رفاه واگذار شد.
افزايش 71 درصدي صادرات لوازم خانگي از ايران
صادرات لوازم خانگي در نه ماهه سال جاري به 55 ميليون و 460 هزار دلار رسيد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 71 درصد افزايش داشت.
به گزارش روابط عمومي گمرک ايران در بين کالاهاي زير گروه لوازم خانگي بيشترين ميزان به صادرات بخاري و چراغ اختصاص داشت. درنه ماهه امسال 18 ميليون و 782 هزار دلار بخاري و چراغ گاز به خارج از کشور صادر شد که در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 118 درصد افزايش نشان مي‌دهد.
در همين مدت يک ميليون و 552 هزار دلار يخچال فريز صادر شد که بيشتر آنها به مقصد کشورهاي عراق، افغانستان، ارمنستان، تاجيکستان و قرقيزستان بوده است.
صادرات يخچال فريزر طي اين مدت در مقايسه با نه ماهه پارسال 34 درصد رشد داشت.
بر اساس اين گزارش در مدت ياد شده صادرات آبگرمکن با بيش از 9 برابر افزايش نسبت به مدت مشابه پارسال به رقم 731 هزار و 270 دلار رسيد.
عراق با 362 هزار و 592 دلار، ترکمنستان با 17 هزار و 102 دلار ، افغانستان با 8 هزار و 175 دلار، ازبکستان با 5 هزار دلار و کويت با 3 هزار و 572 دلار جز بهترين خريداران آبگرمکن صادراتي ايران بودند.
اين گزارش حاکي است: رقم صادرات اشيا و لوازم برقي خانگي در نه ماهه امسال 28 ميليون و 590 هزار دلار بود که در مقايسه با مدت مشابه پارسال افزايش 71 درصدي داشت.
افزايش سن و تاثير آن بر بافت مغز
سلولهاي مغزي از جمله سلولهايي هستند كه قدرت تقسيم ندارند و اين سلولها در صورت آسيب ديده‌گي ترميم و بازسازي هم نمي‌شوند، اما مغز هر كدام از ما از ميلياردها سلول تشكيل شده است.
به گزارش روز شنبه پايگاه اينترنتي دويچه‌وله، براي يادگيري يك موضوع بين تعدادي از سلولهاي مغزي، يك مدار تشكيل مي‌شود و براي تشكيل اين مدار سلولها بايد با يكديگر ارتباط برقرار كنند و هر چقدر موضوع پيچيده‌تر باشد سلولهاي بيشتري در تشكيل مدار ياد شده شركت مي‌كنند.
هنگام تولد هر سلول مغز بيش از ‪ ۲۵‬هزار نقطه ارتباطي دارد، اما تا سه سالگي اين تعداد به ‪ ۱۵‬هزار نقطه كاهش مي‌يابد و اين نقاط ارتباطي بدان جهت از بين مي‌روند كه از آنها استفاده نشده است وتاكنون تصور مي‌شد افزايش سن موجب كم شدن تعداد سلولهاي مغزي مي‌شود، اما تحقيقات جديد نشان مي‌دهند اين فرضيه اشتباه است.
يافته‌هاي علم پزشكي در اين زمينه نتيجه بررسي‌هايي بود كه روي اجساد كالبد شكافته صورت گرفته بود و امروزه با كمك دستگاه‌هاي پيشرفته و فناوري جديد مي‌توان فعاليتهاي مغز يك انسان زنده را به طور مستقيم دنبال كرد.
نتيجه اين تحقيقات نشان مي‌دهد تنها بخشي از مغز كه با افزايش سن دچار تغيير مي‌شود بخش احساسات و هيجانات است و با افزايش سن از سلولهاي اين بخش كاهش پيدا مي‌كند.
پروفسور "گرهارد روت" متخصص مغز و اعصاب در آلمان در رابطه با اين تحقيق مي‌گويد: ما بدتر نمي‌شويم بلكه تنها از نظر احساسي تغيير مي‌كنيم، اما كوچك شدن اين بخش در مغز انسان عاملي است كه سبب استحكام زندگي اجتماعي مي‌شود.
به گفته وي، بچه‌هاي كوچك هر روز چيز تازه‌اي مي‌خواهند و گمان مي‌كنند دنيا به دور آنها مي‌چرخد، اين هيجان زياد توليد انرژي مي‌كند كه به كمك آن بچه‌ها هر روز تجربه جديدي كسب مي‌كنند و تا ‪ ۳۰‬سالگي اين قسمت از مغز به طور مرتب در حال تغيير و تحول است اما از اين زمان به بعد هر چه كه سن بالاتر مي‌رود با كم شدن از تعداد سلولهاي بخش احساسات فرد آرامتر شده و ثبات شخصيتي بيشتري پيدا مي‌كند."
پژوهشگران كوچك شدن بخش احساسات و هيجانات در مغز را از پايه‌هاي اساسي تشكيل‌دهنده زندگي اجتماعي انسان در طول تاريخ تكامل مي‌دانند.
پروفسور روت در ادامه مي‌افزايد: آخرين تحقيقات نشان مي‌دهد در يك فرد نرمال دست كم تا ‪ ۸۵‬سالگي مغز سالم است و از زماني بين ‪ ۸۰‬تا‪ ۹۰‬سالگي بخش حافظه دچار تخريب مي‌شود، اما اين از بين رفتگي نيز بسيار كمتر از آنست كه ما تصور مي‌كرديم.
عاملي كه سبب مرگ سلولهاي مغزي مي‌شود كمبود اكسيژن است. به عنوان مثال يك سكته قلبي يا مغزي موجب مرگ بخشي از سلولهاي مغز مي‌شود.
مغز از چندين لايه تشكيل شده است و به همين علت يكباره نمي‌ميرد و نخستين بخشي كه از بين مي‌رود لايه خارجي مغز است كه با تخريب آن از تمركز فرد كاسته مي‌شود، بدين ترتيب عكس‌العمل و حساسيت نسبت به محيط اطراف كم مي‌شود.
لايه‌هاي خارجي كنترل‌كننده عواطف و روحيات يك فرد هستند، اما بخش مركزي مغز هدايت‌كننده ارگانها و دستگاه‌هاي دروني است، تنظيم فعاليتهاي مانند نفس كشيدن يا كنترل جريان خون، در واقع تخريب اين ناحيه است كه به مرگ مغزي منجر مي‌شود.

با مرگ سلولهاي اين بخش تمامي ارگانهاي بدن از كنترل خارج مي‌شوند و با وجود آنكه اندام‌ها سالم هستند هماهنگي و تعادل ميان آنها از بين مي‌رود و با كمك دستگاههاي پزشكي مي‌توان مرگ مغزي يك بيمار را تاييد كرد.
بدين ترتيب ديگر نيازي نيست كه نگران كم شدن عقلمان باشيم! زيرا بر خلاف آنچه كه تا كنون تصور مي‌شد با افزايش سن مغزمان كوچك نمي‌شود.
کهکشان راه شيری
تيمی از محققان که با موسسه "وی ال تی" در شيلی کار می کند در پی تحقيقات اخير عمر کهکشان راه شيری را 13 ميليارد و 600 ميليون سال رقم زده است . ميزان خطای اين محاسبه به علاوه يا منهای 800 ميليون سال است دد
جالب است که بدانيد که کهکشان راه شيری هر لحظه به دور خود ميچرخد و سرعت چرخش آن بستگي به فاصله سياره و ستارگان آن با مرکز آن دارد ! ا
فاصله کره زمين با مرکز کهکشان راه شيری 26000 سال نوری است ! در آنجا سرعت چرخش راه شيری 800000 کيلومتر در ساعت است ! عجيب اينجاست که 240 ميليون سال طول ميکشد تا با سرعت مذکور يک دور کامل به دور خود بزند دد
سگ‌ها قادرند بيماري سرطان را در افراد مبتلا تشخيص دهند
تحقيقات جديد نشان‌ دهنده آن است كه سگ‌هاي آموزش ديده مي‌توانند با بو كشيدن، بيماري سرطان را در افراد مبتلا تشخيص دهند.
اين تحقيقات توسط "ميشاييل مك كلون" و "تاديوسك يتزيرسكي" در مركز علوم ورشو در لهستان انجام شده است.
اين محققان معتقدند سگ‌ها با بوكردن محيط تنفس پيراموني بيماران مبتلا به سرطان مي‌توانند وجود اين بيماري را در آنها، حتي در مراحل اوليه، تشخيص دهند.
اين دو محقق لهستاني در تحقيقات خود از ‪ ۸۶‬نفر از داوطلبان مبتلا به سرطان استفاده كردند.
اين عده كه ‪ ۵۵‬نفر آنها مبتلا به بيماري سرطان كبد و ‪ ۳۱‬نفر ديگر مبتلا به بيماري سرطان سينه بودند ، به همراه ‪ ۸۳‬فرد سالم در يك كلينك دور هم جمع شدند.
اين دو محقق در مركز درماني ياد شده از پنج سگ كه پيشتر بمدت سه هفته آنها را تحت تعليم قرار داده بودند ، خواستند كه بيماران مبتلا به سرطان را شناسايي كنند.
نتايج حاصله بيانگر آن بود كه اين سگ‌ها نه تنها توانستند با دقتي بين ‪ ۸۸‬تا ‪ ۹۷‬درصد بيماران مبتلا را شناسايي كنند ، بلكه در اين تحقيق مشخص شد كه اين حيوانات حتي قادر بودند وجود سرطان در كبد و سينه افراد مبتلا را حتي در مراحل اوليه شناسايي و تشخيص دهند.
اين درحالي است كه برخي از اين بيماران سرطاني حاضر در اين آزمون تا كنون تحت معالجه شيمي درماني نيز قرار نگرفته بودند.
محققان با استفاده از اين روش همچنين متوجه شدند كه از تجزيه محيط تنفسي پيراموني بيماران نيز مي‌توان برخي از بيماري‌ها نظير سرطان را تشخيص داد.